Waarom kunnen benen “zwaar” aanvoelen?

Klik hier en bekijk de video over pijnlijke benen.

 

10 tips om je benen te beschermen

  1. Blijf in beweging, vooral als je overdag lang moet zitten of rechtstaan.
  2. Kies de juiste sport: wandelen, zwemmen, fietsen, dansen, turnen of golf zijn ideaal om je bloedsomloop te stimuleren.
  3. Vermijd warmte: ga niet in de zon zitten, epileer je benen niet met hete was, vermijd sauna’s en hete baden.
  4. Kies voor koud water: koude douches op de benen of een wandeling aan de rand van het water zijn goed voor de bloedcirculatie.
  5. Vermijd overgewicht en constipatie: vezelrijke voeding en elke dag 1,5 liter water drinken verlichten je benen. Beperk ook zoveel mogelijk alle verzadigde vetten.
  6. Draag losse kleding en comfortabele schoenen met hakken van 3 tot 4 cm.
  7. Doe oefeningen voor het slapengaan: maak krachtige pedaal- of trapbewegingen, plooi je tenen voor- en achterwaarts met gestrekte benen, ga 10 tot 15 keer op de toppen van je tenen staan of  loop 30 seconden op je hielen.
  8. Pas je slaaphouding aan: verhoog het voeteneinde van je bed zodat je je benen wat hoger kunt leggen.
  9. Masseer geregeld je benen: wrijf steeds in de richting van de voet naar de dij toe.
  10. Loop eens wat meer op blote voeten rond.

 

Search

+